Ota teksti ja pane likoomaan!

Kirjanen, Pesijätär Fiian Lähetysseura tuli valituksi aamun sanaksi meille kahdelle. Taitan tätä ravitsevaa kaltiaista sinulle hyvin herkin sormin.

Tositarina yksinkertaisen pesijättären uskon elämästä osoittaa miten tärkeätä Jumalan valtakunnan työssä on sielujen voittaminen Jumalalle yksitellen. Fiia kertoi, että Jumala oli kutsunut hänet vaatteita pesemään ja saarnaamaan. Hän koki olevansa syntynyt saarnaajaksi, mutta köyhyys ohjasi pesijättäreksi. Hän oli pitkä, laiha, pienisilmäinen nainen, joka koki syrjintää paitsi sanomansa myös vaatetuksensa vuoksi. Hän mietti miksi Kuninkaan tytär ei saisi olla kaunis. Tuo kauneus tarkoitti hienostorouvien jo kiertoon laittamia vaatteita, hattuja ja silkkihuiveja.

Pesijätär oli kuullut papista, joka puhui Yksitellen-lähetyksestä. Kuinka ollakaan nämä kaksi saivatkin tavata toisensa. Fiia kertoi pesevänsä Herralle ja saarnaavansa koko talonväelle. Siinäpä tehtävänkuvaus. ”Miten suuri on perheenne?” kysyi pappi. ”Meitä on neljä: Isä, Poika, Pyhä Henki ja minä”, kuului vastaus.

Pappi näki ja koki, että pesijättären ilo perustui syvään sisäiseen rauhaan. Näitä lukiessa tuli tunne, että hyvin syvällinen ilon määritelmä ja sen ehdot olivat sisäistyneet Fiiaan. ”Nyt tämä minun iloni on täydellinen. Hänen tulee kasvaa mutta minun vähetä”. Joh.3: 29-30.

Tärkeintä Fiian mielestä oli yrittää parantaa kristittyjä siksi, koska monet heistä ovat aivan homeisia! Nuo hautausmaakristityt istuvat kuin hautakummulla, itkevät, eivätkä koskaan pääse Kristuksen ylösnousemuselämään. ”Mutta mehän rukoilemme elävää, emmekä kuollutta Vapahtajaa”, kiteytti Fiia. Pappi toivoi saarnoihinsa sitä voimaa jota Fiian sanoissa oli. Pesijättären ohje oli arkinen: ”Eläkää ensin saarnanne viikon ajan omassa elämässänne! Tähdätkää sitten suoraan sydämiin, niin osutte maaliin. Te ammutte aivan liian korkealle!”

Tämä kirjanen kirjoitettiin vuonna 1967, mutta mitä aikakirjat kertonevat joskus vuodesta 2021? Saimme viikko sitten seurakunnassamme siunata Jeesuksen yhteyteen etsijän, joka halusi tulla löydetyksi. Ja heti hän pyysi tehtäviä itselleen. Edelleen tähkiä yksitellen!

Omistan sinulle ja itselleni muistolauseeksi Fiian kuuleman viisauden. Jeesus kehotti: ”Ota teksti ja pane ’likoomaan’. Tahdon puhua sen sinuun.” Puhdasta tulee.

Hannele Heiskanen-Nyström
Porvoon Vapaaseurakunta