Ei murhetta, kun vain olla saan…

On olemassa mörkö, joka käy joka osoitteessa ja esittäytyy yleensä vasta tunkeutuessaan kutsumatta yökylään. Valvottaa vimmatusti vatvomisellaan. Kysymykset sielussa eivät nekään saa unta. Kuulen kun joku ärjäisee: ”Kuka olet sinä, joka minussa murehdit”?

Kolkko ääni kähisee: ”Olen vanginvartija ja sukunimemme on Murhe. Tässä on vaimoni Huoli ja jälkeläisiä on tusina. Heidän nimensä ovat: Miinus, Pelkuri, Surkimus, Äksy, Paise, Syntisäkki, Patalaiska, Raivoriita, Ylpistys, Myrskytuuli, Liero ja Hermotar.”

Apua! Tuo seura ei kiinnosta. Mutta oliko niille pakko avata? Eivät kysyneet lupaa. Nyt noutaja paikalle! Tarvitaan tehokuuri. Mutta kuka kirjoittaa reseptin?

Paavalilta löytyi resepti. Filippiläiskirjeen luku 4 jakeet 6-8:

Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa.

Erikoista, lehti kääntyi ja murhe sai kyytiä. Huomasin hyräileväni 100-vuotiasta laulua.

Ei murhetta, kun vain olla saan, mä Herran lapsena aina.
Kun Hän mua johtavi armossaan, niin eivät kuormani paina.

Hän Isä aina on ihmeinen. En tahdo murhetta kantaa.
Ken pukee lehdonkin vuokkosen, myös mulle kaiken voi antaa.

On kätkössä multa huominen, ei palaa eilinen päivä.
Ja tänään seurassa Jeesuksen jää kauas huolien häivä.

(Hengellinen laulukirja 339 – Karl G. Sjödin 1920).

Miten voikaan laulu lohduttaa, rohkaista ja piristää.

Kerromme heti, kun meidän on mahdollista kokoontua rakentumaan, voimaantumaan ja kiittämään yhdessä. Katso ja kuuntele sillä välin tallenteitamme:

TV7 jumalanpalvelukset 7.3, 18.4 ja 30.5.2021.

Porvoon Vapaaseurakunta Youtube

Kirkasta kevättä toivottaen – Hannele