”Me voitimme” – elämän maratonjuoksu

Kesä pyytää meitä hengähtämään, näkemään valon, kuulemaan linnunlaulua ja astumaan vesien äärelle. Osaammeko ja sallimmeko itsellemme tai toisillemme elämää säästöliekillä? Seurakunnissa keskitytään lähinnä perustapahtumiin. Mutta meille ja muille valmisteltiin heinäkuun alkuun suuret Kesäjuhlat Tampereelle ja pitkin kesää moniaalle. Iso kiitos kaikille Teopoliksen juhlaviikonlopun järjestäjille. Erittäin onnistuneet juhlat. Vastuullisia tarvitaan aina ja kaikkiin palvelutehtäviin jokaisessa pienessä kuin myös isossa seurakunnassa.

Kirjoitin seuraavia rivejä muutamia viikkoja sitten Ateenasta. Noin neljänkymmenen kilometrin päässä sijaitsee Marathonin pikkukylä, jonka keskustassa on stadion. Sieltä maratonkilpailijat lähtivät matkaan Ateenan kisoissa vuonna 1896. Maali sijaitsi silloin ja myös vuoden 2004 olympialaisissa Ateenan Panathinaikos -stadionilla. Marathon, on kuin mikä tahansa kreikkalainen kylä, mutta se on tullut kuuluisaksi 2500 vuotta sitten käydystä historiallisesta taistelusta maataan puolustavien ateenalaisten ja Attikan niemimaalle tunkeutuneiden persialaisten välillä.

Taistelu päättyi kreikkalaisten voittoon. Eräs kestäväksi juoksijaksi tiedetty sotilas, Feidippides, sai kunniatehtävän toimia sanansaattajana ja ilmoittaa ateenalaisille suuresta voitosta. Perimätiedon mukaan tullessaan Ateenaan Feidippides ehti todeta ”Me voitimme” ennen kuin kaatui kuolleena maahan.

Näiden ajatusten äärellä on syytä solmia omat tossunsa yhteisin nauhoin apostoli Paavalin sandaaleihin, kun hän kirjoittaa korinttilaisille ”Voi minua ellen evankeliumia julista”. On kyse elämäntehtävästä, josta saatava palkinto on mittaamaton. Tehtävän kolme kärjessä -vaateet löytyvät tuskin yhdestäkään paikanhakuilmoituksesta. Työnantaja edellyttää jokaiselta valitulta nöyryyttä, kuuliaisuutta ja palvelumieltä. Siis tahtoa tehdä kutsujansa tahto aina ja kaikissa olosuhteissa. Mutta sopimukseen sisältyy täydellinen huolenpito.

Tiedän ettei Jumalan pelloille sopivia työkaluja kukaan löydä omasta takaa, eikä se ole tarkoituskaan. Etsitään tänä kesänä sekä yksin että yhdessä Jumalan kansan kanssa johdatusta ja viisautta kaikkiin toimiimme.

Panathinaikos-stadion uudistettiin vuoden 2004 olympiakisoihin. Juoksurata sai nykyaikaisen pinnoitteen. Tummuneet penkit vaihtuivat valkoisina hohtaviksi marmori-istuimiksi. Tuskin on toista stadionia maailmassa, jonka istumapaikat olisi tehty yhtä arvokkaasta materiaalista. Ja siis vasta taivaassa myös istuimet ovat täydelliset!

Juostaan, mutta muistetaan, että maratonilla kiiruhdetaan hitaasti. Festina lente – tasapainoillaan tekemämme työn laadun ja nopeuden välillä.

”Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä…
(Saarnaaja 3:11)

Tavataan kirkolla. Odotan sinua ensimmäistä tai sadatta kertaa Sanan äärelle.